Erraldoiak
            
            
              
                Siglos XVII - XIX
              
            
            
              Las primeras referencias sobre los Gigantes de Bilbao aparecen en 1654
            
            
              en el Libro de Cuentas de la Cofradía del Santísimo Sacramento de San
            
            
              Antón, encargada de organizar las fiestas del Corpus en la Villa. Son cua-
            
            
              tro, que parecen responder a personajes grotescos sin identidad definida.
            
            
              Los trajes se disponen sobre armazones de madera confeccionados con
            
            
              arcos, tachuelas, hilo, de fierro y de bala, sujetos con correas y rellenados
            
            
              con paja o fo. Carátulas o máscaras completan las figuras, porteadas por
            
            
              los barrenderos durante muchos años.
            
            
              A este período responde el primer dato conocido sobre un constructor
            
            
              de gigantes, Miguel Olcoz, autor en 1667 de cuatro bultos de gigantones.
            
            
              De unos años antes , 1663, es el nombre del primer maestro pintor en-
            
            
              cargado de aderezar sus carátulas, Sebastian Galbarritu, a quien seguirá
            
            
              a fines de siglo y en la primera década del siglo XVIII, Antonio Ibernia y
            
            
              posteriormente, Joseph de Labeaga o Francisco de Loyola.
            
            
              En la segunda mitad del siglo XVIII, las parejas comienzan a conocerse por
            
            
              su indumentaria y atributos, pudiendo distinguirse a finales de siglo un
            
            
              figurón vestido elegantemente a lo caballero o señoril, emparejado con su
            
            
              Giganta y, dos más, que representan lo foráneo simbolizado por sarrace-
            
            
              nos y caracterizados por sus largas cabelleras, túnicas ceñidas y alfanjes.
            
            
              La pareja de elegantes serán bautizados con el nombre de Don ‘Ierencio
            
            
              y Doña Tomasa, iniciando una saga que ha sobrevivido hasta nuestros
            
            
              días. A principios del siglo XIX se añaden otros dos, probablemente los
            
            
              llamados posteriormente Turcos, que junto a la pareja de burgueses y los
            
            
              reyes Moros completarán la Comparsa durante la mayor parte del siglo
            
            
              XIX, representando a los continentes asiático, europeo y africano.
            
            
              En el último cuarto del siglo XIX se añadirá la pareja de amerindios de tez
            
            
              oscura como representantes del cuarto continente, pasando de 6 a 8 el
            
            
              número de Gigantes de la Villa, posiblemente coincidiendo, una vez más,
            
            
              con la construcción de otra generación, después de la segunda guerra car-
            
            
              lista. Desaparecidos actualmente las parejas de Turcos y Moros solamente
            
            
              nos queda su recuerdo en una canción popular bilbaina, que menciona
            
            
              a la reina Mora.
            
            
              La generación de Gigantes de 1896 se construirá gracias a una amplia
            
            
              participación ciudadana y de los escultores H. Basterra y V. Larrea que
            
            
              modelarán sus cabezas y manos. En esta generación se reemplazarán a
            
            
              los moros por una pareja de aldeanos del valle de Arratia.
            
            
              Iñaki Irigoien eta Jon Gaminde
            
            
              
                XVII - XIX mendeak
              
            
            
              Bilboko erraldoiei buruzko lehenengo erreferentziak 1654. urtekoak dira;
            
            
              San Antongo Sakramentu Santuaren Kofradiako Kontuen Liburuan ageri
            
            
              dira, hark baitzuen Bilboko Corpus eguneko jaiak antolatzeko ardura. Lau
            
            
              dira, eta nortasun definiturik gabeko pertsonaia irrigarriei dagozkie, itxu-
            
            
              raz. Jantziak arkuez, tatxetez, hariz, xaflez era balaz osatutako egurrezko
            
            
              egitura baten gainean anrolatuta zituzten, eta uhalekin lotzen ziren, era
            
            
              lastoz betetzen, Karatulek edo mozorroek osatzen zituzten irudiak, eta,
            
            
              urte askoan, kale-garbitzaileek eramaten zituzten.
            
            
              Garai horretakoa da erraldoien egile bati buruzko lehenengo datua: Mi-
            
            
              guel Olcoz, 1667an lau erraldoiren bultoak egin zituena. 1663. urtekoa
            
            
              da, berriz, karatulak prestatzeaz arduratu zen lehenengo margo laria-
            
            
              ren izena: Sebastian Galbarritu. Haren ondoren etorri ziren, mendearen
            
            
              amaieran eta XVIII. mendearen lehenengo hamarkadan, Antonio Ibernia,
            
            
              eta, gero, Joseph de Labeaga eta Francisco de Loyola.
            
            
              XVIII. mendearen bigarren erdialdean, erraldoi bikoteak beren jantzien-
            
            
              gatik eta ezaugarriengatik ezagutzen hasi ziren; hala, mendearen amaie-
            
            
              ran, zaldun edo jauntxo moduan dotore jantzitako irudi bat agertu zen,
            
            
              Erraldoi Andrearekin batera, eta beste bi, atzerritartasuna irudikatzeko,
            
            
              sarrazenoenak: ile luzea, tunika estuak eta alfanjeak. Bikote dotoreari
            
            
              Don Terencio eta Doña Tomasa izena jarri zieten, eta gaur egun arte iraun
            
            
              du haiekin hasitako leinuak. XIX. mendearen hasieran, beste bi gehitu
            
            
              zitzaizkien, geroago Turkiarrak izena hartu zutenak, seguru asko; burges
            
            
              bikotearekin eta Errege-erregina Mairuekin batera, XIX. mende ia osoko
            
            
              Konpartsa osatu zuten. Ordezkatuta zeuden , beraz, Asia, Europa eta
            
            
              Afrikako kontinenteak.
            
            
              XIX. mendearen azken laurdenean, azal iluneko amerindiarren bikotea
            
            
              gehitu zuten, laugarren kontinentearen ordezkari, eta, horrela, Bilboko
            
            
              Erraldoietan, ordura arteko  6  pertsonaien  ordez, 8 izan ziren. Aldaketa
            
            
              hori, seguru asko, bat etorri zen beste belaunaldi baten eraikuntzarekin,
            
            
              bigarren karlistaldiaren ondoren. Gaur egun desagertuta daude Turkiarrak
            
            
              eta Mairuak bikoteak, era haien oroitzapena baino ez da geratzen Bilboko
            
            
              herri abesti batean, zeinetan aipatzen den Erregina Mairua.
            
            
              1896ko erraldoien belaunaldia herritarren parte-hartzeari eta H. Basterra
            
            
              eta V. Larrea eskultoreen lanari esker eraikizen, haiek modelatu baitzi-
            
            
              tuzten buru eta esku berriak. Belaunaldi hartan, mairuen ordez Arratiako
            
            
              bailarako baserritar batzuk jarri zituzten.
            
            
              Iñaki Irigoien era Jon Gaminde
            
            
              Gigantes / Gigantonas
            
            
              1894
            
            
              1894
            
            
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